Na začátku roku 2023 k nám nastoupil nový ředitel Jan Mysliveček, který má jako prioritu poskytování špičkových IT služeb Masarykově univerzitě. Koncem března přímo od něj obdrželi všichni zaměstnanci a studenti e-mail s žádostí o zpětnou vazbu na osm hlavních oblastí služeb, které jim poskytujeme. Dotazník získal přibližně 2900 odpovědí, které jsou poměrně vyrovnané a pozitivní.
„Naší prioritou je dodávat špičkové IT služby, a to bez zpětně vazby zkrátka nejde,“ vysvětluje svůj záměr Jan Mysliveček. „Rád bych proto poděkoval všem, kteří se dotazníkového šetření zúčastnili a pomáhají nám tak nadále zlepšovat naše služby.“ O svůj názor na IT služby se podělilo více než 15 procent zaměstnanců Masarykovy univerzity, výsledky jejich hodnocení tedy lze považovat za vypovídající. Odpovědi studentů představují asi 5 procent jejich celkového počtu, jsou proto spíše indikativní.
Díky zpětné vazbě víme, co vylepšit
Zaměstnanci a studenti hodnotili IT služby jako při klasickém školním známkování – známka 1 jako výborné hodnocení a známka 5 jako nedostatečná. Mezi nejlépe hodnocené patří balík služeb Microsoft 365 s průměrnou známkou 1,5. Nejhůře je hodnocená služba dobíjení kreditu v SUPO se známkou 2,0. Šetření ukázalo rozdíly mezi jednotlivými službami a pracovišti a my se díky tomu můžeme soustředit na vylepšení nedostatků, na které respondenti poukázali. Výsledky šetření jsou veřejně dostupné tady.
Někteří zaměstnanci a studující vyplnili kromě známkování i slovní hodnocení, které mají k dispozici správci jednotlivých služeb a díky kterému se mohou soustředit na vylepšení konkrétních problémů.
Více jak 180 služeb usnadňuje práci studentům i zaměstnancům
Celkem se staráme o zhruba 180 různých služeb. Když dělají naši zaměstnanci svou práci dobře, běžný uživatel je v podstatě nevnímá, protože poskytované služby zkrátka fungují tak, jak mají. Zajišťujeme univerzitní sítě a Wi-Fi a poskytujeme webhosting a informační a komunikační systémy, které všichni používáme na každodenní bázi. Studenti díky nám mohou využívat například univerzitní počítačové studovny s 24/7 přístupem a možností připojit se k široké škále placených elektronických informačních zdrojů zdarma. Všem studujícím je také k dispozici balíček Microsoft 365 až na pět různých zařízení vč. mobilů, tabletů a notebooků a 1 TB prostoru na OneDrive.
Zaměstnanci univerzity díky nám mohou využívat nástroje vhodné pro komunikaci a spolupráci týmu, organizaci času nebo spolupráci na dokumentech. K dispozici všem jsou cloudová úložiště pro ukládání dat a VPN přístup pro práci z domova. Pokud uživatelé využívají plný potenciál nabízených služeb, ušetří si spoustu drahocenného času a dosáhnou větší efektivity při práci. Poskytujeme také celou řadu vzdělávacích workshopů, kurzů a školení jak pro studenty, tak zaměstnance, díky kterým se všichni mohou naučit využívat maximální potenciál dostupných IT služeb. Vědecká komunita může díky ÚVT využívat superpočítače pro ukládání velkých výzkumných dat a expertní poradenství IT profesionálů při náročných výpočtech.
Bezpečnost na prvním místě
O správný chod IT zařízení a služeb na univerzitě pečuje celá řada specializovaných pracovišť sjednocených pod značkou Ústavu výpočetní techniky MU. Fakultní správce IT doplňuje v režimu 24/7 celouniverzitní IT Service Desk. Kromě toho se staráme o služby týkající se kyberbezpečnosti, která se stále vzrůstajícím množstvím informačních technologií a dat přibývá na významu. Tu zajišťuje náš tým CSIRT-MU, který je garantem bezpečného kyberprostředí Masarykovy univerzity. V rámci poskytovaných služeb varuje uživatele před aktuálními hrozbami a nabízí jim řešení bezpečnostních incidentů, penetrační testování či různé formy vzdělávání s cílem zvyšovat povědomí o zodpovědném chování v kyberprostoru.
Neusneme na vavřínech a hledáme další zlepšení IT služeb
Tímto dotazníkem práce pro nás rozhodně nekončí. Ředitel Jan Mysliveček má v plánu ve vybraných oblastech realizovat specializovaný a podrobnější dotazník mezi těmi, kteří souhlasili s budoucím kontaktováním. „Obecně jsou výsledky pozitivní, a to platí i pro většinu slovních komentářů. Potvrzuje se tak naše vnímání poskytovaných IT služeb jako jedněch z nejlepších na veřejných vysokých školách v ČR. Nesmíme ale usnout na vavřínech, a proto dále hledáme oblasti, které si zaslouží další zlepšení. Pokud vás napadne cokoli, co bychom mohli vylepšit, neváhejte nás kontaktovat na it@muni.cz – a my uděláme maximum, abychom pro vás našli vhodné řešení,“ uzavírá ředitel ÚVT Jan Mysliveček.
O dalších službách ÚVT, které jsou k dispozici všem zaměstnancům a studujícím Masarykovy univerzity se můžete dočíst na webu IT MUNI nebo na webu ÚVT. Pokud nechcete přijít o nejčerstvější novinky o našich službách a možnostech vzdělávání, sledujte ÚVT na Facebooku. Pokud se chcete přidat k týmu ÚVT a usilovat o poskytování špičkových IT služeb komunitě MUNI, sledujte ÚVT na LinkedInu, ať vám neujde žádná kariérní příležitost. Pro novinky z oblasti kyberbezpečnosti doporučujeme sledovat Kyberbezpečnostní tým Masarykovy univerzity na Facebooku.