Informace o projektu
Neuspořádanost proteinových struktur vnáší řád do bakteriální transkripce

Informace

Projekt nespadá pod Ústav výpočetní techniky, ale pod Středoevropský technologický institut. Oficiální stránka projektu je na webu muni.cz.
Kód projektu
GA22-12023S
Období řešení
1/2022 - 12/2024
Investor / Programový rámec / typ projektu
Grantová agentura ČR
Středoevropský technologický institut
Spolupracující organizace
Mikrobiologický ústav AV ČR, v. v. i.

Naše znalost přirozeně neuspořádaných proteinů je dosud v počátcích. Podjednotka delta bakteriální RNA polymerasy (RNAP), obsahující přirozeně neuspořádanou C-terminální doménu (CTD), je typickým příkladem takového proteinu. Delta je důležitá pro regulaci transkripce a přežití buněk v kompetitivním prostředí. Navzdory rozsáhlým studiím tohoto proteinu jsou interakce CTD s RNAP a jejich role v transkripci jsou v podstatě neznámé. Navrhujeme (1) určit dosud neznámé struktury iniciačních komplexů RNA s deltou a primárním sigma faktorem (SigA) pomocí kryoelektronové mikroskopie (EM), (2) strukturně charakterizovat deltu S. aureus, jejíž sekvence je unikátní vzhledem k ostatním druhům a (3) popsat dynamiku, intermolekulární interakce a následně roli CTD delty v iniciačních komplexech obsahujících RNAP-SigA pomocí nukleární magnetické rezonance a(nebo) kryo-EM. Tato studie tak přinese naléhavě potřebnou informaci o funkci přirozeně neuspořádaných proteinů v klíčovém procesu transkripce.

Cíle udržitelného rozvoje

Masarykova univerzita se hlásí k cílům udržitelného rozvoje OSN, jejichž záměrem je do roku 2030 zlepšit podmínky a kvalitu života na naší planetě.

Cíl udržitelného rozvoje č.  3 – Zdraví a kvalitní život