Komunikační přístup ve výuce cizích jazyků: záležitost politických dokumentů či reálné praxe?
| Autoři | |
|---|---|
| Rok publikování | 2011 |
| Druh | Článek ve sborníku |
| Konference | Škola - statický element v sociálnej dynamike |
| Fakulta / Pracoviště MU | |
| Citace | |
| Obor | Pedagogika a školství |
| Klíčová slova | communicative approach; mother tongue; target language; teaching; learning; English as a second language; primary school; lower-secondary school |
| Přiložené soubory | |
| Popis | V současné době je paradigmatem, které jednoznačně dominuje politickým diskusím o výuce cizích jazyků, paradigma komunikační, a to nejen na úrovni českých kurikulárních dokumentů, ale i evropských doporučení. Prezentovaná výzkumná sonda si kladla za cíl prozkoumat míru komunikativnosti diskurzu ve výuce anglickému jazyku na prvním i druhém stupni základních škol v České republice. Využita byla data pořízená v rámci CPV videostudie, v rámci kterého je v letech 2006 – 2011 s oporou o videozáznamy reálné výuky prováděn výzkum realizovaného kurikula. Klíčovým vztahem, na nějž se analýzy zaměřily, je vztah mateřského a cílového jazyka ve výuce angličtiny. Výsledky ukazují, že navzdory proklamacím v politických dokumentech se komunikační přístup do reálné praxe na základních školách příliš nepromítá. |
| Související projekty: |