International strategies against childhood obesity and Nutrition-Friendly School Initiative
| Název česky | Mezinárodní strategie boje s dětskou obezitou a iniciativa Škola zdravé výživy |
|---|---|
| Autoři | |
| Rok publikování | 2009 |
| Druh | Článek ve sborníku |
| Konference | Řehulka, E. et al.: School and Health 21 |
| Fakulta / Pracoviště MU | |
| Citace | |
| Obor | Veřejné zdravotnictví, sociální lékařství |
| Klíčová slova | nutritional habits of children; promote health activities; school; family and communities; WHO intervention programme; Nutrition-Friendly School Initiative |
| Popis | Příspěvek představuje novou iniciativu Světové zdravotnické organizace (WHO) Škola zdravé výživy (Nutrition-Friendly School Initiative, NFSI) a zasazuje ji do kontextu již dříve zahájených intervenčních programů. Celosvětově se zvyšující výskyt onemocnění, které souvisejí s výživou a životním stylem, vede v posledních letech WHO k aktivitám podporujícím zdraví už od raného dětského věku. WHO vychází z předpokladu, že díky kvalitní, systematické a konzistentní výuce ve školách a úzké spolupráci s rodinou lze dosáhnout dlouhodobě zakotvených návyků zdravého životního stylu. Počátkem roku proto představila WHO nový program Škola zdravé výživy, který bezprostředně navazuje a principielně vychází z již dříve zavedených a v mnoha zemích osvědčených programů, ideově především z iniciativy Školy podporující zdraví (Health Promoting Schools), metodicky z iniciativy podporující zdravou výživu od narození, tedy kojení (Baby-friendly Hospital Initiative). Cílem programu Škola zdravé výživy je vytvořit zázemí pro všechny aktivity podporující zdravý životní styl se zvláštním zřetelem na výživu a dostatečný pohyb dětí, a s důrazem na komunitní spolupráci. Právě aktivní zapojení širokého okruhu zainteresovaných aktérů (stakeholders), komplexni chápání problémů výživy jako součásti zdravého životního stylu, akreditace a pravidelné evaluace škol by měly být předností tohoto programu a zajistit jeho vysokou účinnost. |
| Související projekty: |