Biorytmy, jejich význam pro zdraví a jejich využití v pedagogickém procesu
| Autoři | |
|---|---|
| Rok publikování | 2008 |
| Druh | Článek ve sborníku |
| Konference | KALOKAGATHIE XI. .In Kachlík, Petr - Mužík, Vladislav.Program Zdraví 21 a výchova ke zdraví 2008. |
| Fakulta / Pracoviště MU | |
| Citace | |
| Obor | Pedagogika a školství |
| Klíčová slova | Biorhythms - living systems adaptation - the circadian biorhythm - health - pedagogical praktice - teachers - students. |
| Popis | Biorytmy patří k regulačním mechanismům, které fungují ve všech živých systémech. Jsou odpovědí na cyklující změny prostředí, ve kterém živé systémy fungují, jsou tedy výrazem adaptace těchto systémů. Pro organizmy jsou některé z biorytmů tak důležité, že pro ně existuji v genotypech jedinců příslušné geny. Charakter biorytmů patří k základním dědičným druhovým vlastnostem. U člověka nejdůležitější je biorytmus tzv. cirkadiánní. V těle savců (tedy i člověka) pro tento biorytmus existuje mechanizmus, nazvaný centrální biologické hodiny. Tyto hodiny řídí cyklický, střídající se nástup funkce a odpočinku jednotlivých soustav našeho těla v průběhu jednoho dne, tedy 24 hodin. Cirkadiánní biorytmus tedy zaručuje, že si všechny složky našeho těla postupně ve vhodném čase odpočinou, tedy zregenerují a poté opět ve vhodný čas nastupují k plnému výkonu. Nerespektování existence biorytmů znamená pokles výkonu našeho těla, dokonce i vážné porušení našeho tělesného i duševního zdraví. |
| Související projekty: |