Developing Educational Cartography: Pupils criteria for selecting a school atlas
| Název česky | Zlepšování kartografického vzdělávání: Kritéria hodnocení školních zeměpisných atlasů z pohledu žáků |
|---|---|
| Autoři | |
| Rok publikování | 2008 |
| Druh | Článek ve sborníku |
| Konference | Future prospects in Geography |
| Fakulta / Pracoviště MU | |
| Citace | |
| Obor | Pedagogika a školství |
| Klíčová slova | Didactics of geography;school atlas research;geography teaching and learning resarch;geography education; educational cartography; maps; atlases |
| Popis | Atlasy mají ve výuce geografie nezastupitelné místo. Pomáhají žákům v orientaci (mimo jiné s pomocí rejstříku), názorně zprostředkovávají žákům vztahy a souvislosti jevů a procesů v krajinné sféře i jejich srovnání a učí je zároveň interpretovat a hodnotit informace psané jazykem mapy. Ukazuje se, že v některých atlasech jsou mapy nepřiměřené pro žáky-přesycené textem, barevně nepřehledné, mapy příliš malé velikosti atd. To žákům znesnadňuje interpretaci zobrazených jevů. Na vzorku 120 žáků jsme se prostřednictvím strukturovaného individuálního rozhovoru nad čtyřmi atlasy pocházejících z různých vydavatelství snažili zjistit, dle jakých kritérií hodnotí 12-15 letí žáci školní zeměpisné atlasy. Ukázalo se, že žáci nejvíce hodnotí mapové komponenty, zejména přehlednost map a srozumitelnost vyjádření zobrazených skutečností. Překvapivým zjištěním byla skutečnost, že žáci mimo map také intenzivně hodnotili doplňkové obrazové komponenty. Oceňovali přítomnost fotografií, obrázků, kreseb a rozšiřujících textových informací (například faktografických souhrnů či slovníčků pojmů). Výsledky výzkumu jsou užitečné pro geografy, učitele i vydavatele atlasů, neboť seznamují s názory žáků a jejich praktickými zkušenostmi s atlasy ve výuce. |
| Související projekty: |