Kognitivní styl, studijní styl a místo kontroly osobnosti
| Autoři | |
|---|---|
| Rok publikování | 2007 |
| Druh | Článek v odborném periodiku |
| Časopis / Zdroj | Československá psychologie |
| Fakulta / Pracoviště MU | |
| Citace | |
| Obor | Psychologie |
| Klíčová slova | cognitive style learning style personality teaching |
| Popis | Cílem naší práce bylo teoretické a experimentální prozkoumání vzájemných vztahů mezi kognitivním stylem a studijním stylem, přičemž vycházíme ze zjištění, že studijní styly mají osobnostní složku, která se do tohoto vztahu promítá a může ho určovat. Prostřednictvím tří hlavních výzkumných metod (Witkinova GEFT, Rotterova LOC a Schmeckova et al. ILP) jsme v roce 2004 vyšetřili soubor 195 z.o., který byl tvořen středoškoláky a vysokoškoláky, muži i ženami. Především se ukázalo, že kognitivní styl charakterizovaný závislostí/nezávislostí na poli je výhodný pro řadu faktorů studijního stylu zvláště ve své polaritě nezávislosti, kdy jsou lidé více schopni pracovat tvořivě, iniciativně, se subjektivní angažovaností a rozumovým zaujetím. Faktem zůstává, že úspěšný studijní styl může být i u osob závislých na poli, kteří pasivně, mechanicky a se submisivními přístupy plní studijní úkoly. Určitou úlohu v našich zjištěních hraje asi také ta skutečnost, že naše z.o. byly studenti, kteří mohou mít vypracované studijní styly spojené se závislostí na poli, a tyto styly jsou úspěšné. Další charakteristika kognitivního stylu byla v našem případě externalita/internalita osobnosti, přičemž se obecně ukázalo, že internalita má pozitivní vztahy k závislosti na poli a k pozitivním faktorům studijního stylu, ovšem i zde je nutno zkoumat další proměnné, které se na tomto vztahu podílejí a které jsme v projektu nekontrolovali. |
| Související projekty: |