Sebepojetí rozumově nadaných dětí
| Autoři | |
|---|---|
| Rok publikování | 2007 |
| Druh | Článek v odborném periodiku |
| Časopis / Zdroj | Československá psychologie: Časopis pro psychologickou teorii a praxi |
| Fakulta / Pracoviště MU | |
| Citace | |
| Obor | Psychologie |
| Klíčová slova | multidimensional self-concept; global self-esteem; giftedness |
| Popis | Zkoumání sebepojetí nadaných dětí je jedním z témat širšího výzkumu zaměřeného na sociabilitu a emocionalitu nadaných dětí v České Republice. Výzkumný vzorek tvořily děti ve věku 7-10 let z běžných základních škol v Brně. K identifikaci nadaných dětí ve třídách byly použity Ravenovy barevné progresivní matice. 52 mimořádně nadaných dětí (IQ>130) bylo srovnáváno se 73 dětmi (IQ<130), které tvořily srovnávací skupinu. Pomocí Dětské škály vnímání sebe sama S. Harterové byly zjišťovány rozdíly v pěti oblastech sebepojetí a celkovém sebehodnocení. Výzkum odhalil, že nadané děti dosahují vyššího sebepojetí v oblasti školních dovedností než děti ze srovnávací skupiny. Ve zbylých oblastech sebepojetí i celkovém sebehodnocení se neobjevil žádný statisticky významný rozdíl mezi oběma skupinami. Celkové sebehodnocení nadaných dětí je ovlivňováno zejména sebepojetím v oblasti chování. |
| Související projekty: |