Dlouhodobě nezaměstnaní absolventi škol a zkušenost sociální exkluze.
| Autoři | |
|---|---|
| Rok publikování | 2006 |
| Druh | Článek ve sborníku |
| Konference | Sociální vyloučení a sociální politika |
| Fakulta / Pracoviště MU | |
| Citace | |
| Obor | Sociologie, demografie |
| Klíčová slova | Long-term unemployment; social exclusion; transition to adulthood; youth; |
| Popis | Cílem tohoto článku je nejprve na pozadí specifik životní situace dlouhodobě nezaměstnaných absolventů škol diskutovat adekvátní pojetí konceptu sociální exkluze pro tuto sociální skupinu a význam lidského a sociálního kapitálu pro zmírnění rizika sociálního vyloučení. Druhým cílem je prostřednictvím komparace případových studií životní situace dvou dlouhodobě nezaměstnaných absolventů Katky a Karla (tématické a biografické rozhovory byly realizované v rámci projektu Přechod do dospělosti v podmínkách dlouhodobé nezaměstnanosti VZ Mladěro, MSM 142300002) přiblížit čtenářům komplexitu a typovou specifičnost sociální zkušenosti, jíž tito lidé procházejí, a to se zaměřením na přítomné či nepřítomné formy sociálního vyloučení v jejich zkušenostech a na roli zmíněných kapitálů. Na základě provedených analýz se ukazuje být pro tuto skupinu vhodným konceptem sociální exkluze Senovo pojetí, které dokáže zachytit obtíže spojené nejen s vyloučením z určitých segmentů společnosti, ale i s nemožností vůbec do nich vstoupit, a to s ohledem na aktuální životní cíl, který jedinec sleduje a který u absolventů škol představuje postupný přechod do dospělosti. |
| Související projekty: |