Unterrichtsformen und -phasen im tschechischen Physikunterricht: Design und Ergebnisse der CPV Videostudie Physik
| Název česky | Výukové formy a fáze ve výuce fyziky v České republice: design a výsledky CPV videostudie fyziky |
|---|---|
| Autoři | |
| Rok publikování | 2006 |
| Druh | Článek v odborném periodiku |
| Časopis / Zdroj | Zeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften |
| Fakulta / Pracoviště MU | |
| Citace | |
| www | http://www.ipn.uni-kiel.de/zfdn/ |
| Obor | Pedagogika a školství |
| Klíčová slova | video study; physics instruction; lesson; categorial system |
| Popis | V příspěvku jsou prezentovány hlavní výsledky výzkumu výuky fyziky na 2. stupni brněnských základních škol, který byl realizován pod názvem CPV videostudie fyziky v letech 2004/05. Analýza byla provedena na 62 vyučovacích hodinách k tématům skládání sil (7. ročník) a elektrický obvod (8. ročník). Výsledky ukazují, že výuka fyziky je silně řízena učitelem a nabízí jen relativně málo prostoru pro samostatné a skupinové aktivity žáků. Dominujícími formami výuky jsou rozhovor se třídou, výklad/přednáška učitele a diktát. Dominujícími fázemi výuky jsou procvičování a aplikace učiva, naopak v relativně malé míře jsou zastoupeny fáze, jejichž jádrem je motivace žáků a metakognitivní podpora učebního procesu. |
| Související projekty: |