Sociální a kulturní reprodukce společnosti v teoretické perspektivě
| Autoři | |
|---|---|
| Rok publikování | 2003 |
| Druh | Článek v odborném periodiku |
| Časopis / Zdroj | Sociológia |
| Fakulta / Pracoviště MU | |
| Citace | |
| Obor | Sociologie, demografie |
| Klíčová slova | reprodukce; sociální; kulturní; nerovnost; vzdělání |
| Popis | Tato přehledová stať představuje škálu odpovědí na jednu za základních otázek sociologie: proč společnost přetrvává z jedné generace na druhou, proč se sociální struktura reprodukuje? Představuje jednotlivé autory a jejich odpovědi. Konkrétně je představena koncepce sociální reprodukce Louise Althusera, Samuela Bowlese a Herberta Gintise, Melvina Kohna (tito autoři vycházejí z Marxe a z levicově orientovaných myslitelů a říkají, že škola je nástrojem státu k udržení třídní struktury společnosti). Dále je představena koncepce kulturní reprodukce, s níž pracují Basil Bernstein, Shirley Brice Heathová, Paul Willis a Jay MacLeod (popisují kulturní odlišnosti prostředí, z nichž děti do školy přicházejí, a ukazují, jak se tyto odlišnosti promítají do jejich školního výkonu). Uprostřed mezi těmito dvěma tábory autorů se nachází Pierre Bourdieu, který zdůrazňuje jak roli rodinného zázemí, tak roli školy. |
| Související projekty: |