Empowering Physical Educators to Create Inclusive Environments for Autistic Children Through P.E.rfect Training
| Autoři | |
|---|---|
| Rok publikování | 2025 |
| Druh | Další prezentace na konferencích |
| Fakulta / Pracoviště MU | |
| Citace | |
| Popis | V Česku jsou autistické děti stále častěji podporovány v inkluzivní výuce tělesné výchovy (TV). Pedagogové však zároveň stále častěji nejsou dostatečně připraveni poskytovat smysluplnou výuku založenou na vědecky podložených principech aplikované behaviorální analýzy (ABA). Z tohoto důvodu byl pilotně ověřen tréninkový balíček ABA-based P.E.rfect Inclusive Physical Education Practitioner Training Package, vyvinutý v rámci spolupráce sedmi evropských zemí v projektu EU Erasmus+. Jeho cílem bylo posílit kompetence učitelů tělesné výchovy v oblasti ABA i jejich postoje k začleňování autistických dětí do výuky TV. Program dokončilo jedenáct účastníků. Skládal se z prezenčního workshopu doplněného volně přístupnými webovými stránkami obsahujícími kulturně a jazykově adaptované materiály pro inkluzivní TV založenou na ABA. Studie využila pre–post design bez kontrolní skupiny a hodnotila změny v účastníkových znalostech, sebedůvěře a vnímaných překážkách prostřednictvím kvantitativních měření administrativovaných před a po hlavním tréninku. Spokojenost s výcvikem byla posuzována po intervenci pomocí dotazníků a vybrané následné rozhovory poskytly kvalitativní vhled do postojů a zkušeností účastníků. Analýza dat zahrnovala deskriptivní statistiku pro pre–post srovnání a tematické kódování rozhovorů za účelem identifikace a kvantifikace hlavních postojů vyjadřovaných účastníky. Celkově tato pilotní studie představuje strategie pro šíření ABA-tréninku v nedostatečně pokrytých regionech a zároveň hodnotí schopnost učitelů tělesné výchovy vytvářet inkluzivní prostředí pro autistické žáky. |
| Související projekty: |