Co brání profesnímu růstu začínajících učitelů? Analýza rozvoje kompetencí během prvních dvou let výuky

Logo poskytovatele

Varování

Publikace nespadá pod Ústav výpočetní techniky, ale pod Filozofickou fakultu. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

VLČEK Jakub ŠEĎOVÁ Klára

Rok publikování 2025
Druh Konferenční abstrakty
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
Popis Tento příspěvek zkoumá vývoj kompetencí začínajících učitelů během prvních dvou let praxe, se zaměřením na důvody vedoucí ke stagnaci nebo regresi. V rámci longitudinálního kvalitativního designu se šest začínajících učitelů zúčastnilo tří kol rozhovorů. Analýza odhalila tři vývojové trajektorie: zlepšení, stagnaci a pokles. Zatímco všichni učitelé vykazovali růst v některých oblastech, žádný z nich se nezlepšoval konzistentně. Mezi překážky rozvoje patřilo zvládnutí kompetence v rámci pregraduální přípravy, omezené porozumění pedagogickým konceptům, limitující přesvědčení o žácích, nízká míra vlastní iniciativy a vnější faktory. Nejvýznamnější roli však hrály vnitřní překážky. Zjištění ukazují individuální rozdíly v profesním růstu a zpochybňují jednotnost počáteční fáze.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info