Virtuální pacient ve výuce klinické farmakologie – naše zkušenosti

Logo poskytovatele

Varování

Publikace nespadá pod Ústav výpočetní techniky, ale pod Lékařskou fakultu. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

RYCHLÍČKOVÁ Jitka PAPIEŽ Adriána

Rok publikování 2025
Druh Konferenční abstrakty
Fakulta / Pracoviště MU

Lékařská fakulta

Citace
Popis Úvod: Virtuální pacienti nabízejí řadu výhod ve výuce klinické farmakologie. Simulují reálné klinické situace, umožňují studentům uplatnit teoretické znalosti, pracovat s doporučenými postupy a personalizovat terapii podle individuálních charakteristik pacienta, včetně (pato)fyziologických, sociálních a ekonomických aspektů. Virtuální pacienti také podporují inkluzi a diverzitu tím, že studenty seznamují se širokou škálou pacientských profilů. Zároveň umožňují studentům vyzkoušet si roli předepisujícího lékaře v bezpečném prostředí. Cíl: Cílem sdělení je prezentovat naši zkušenost s tvorbou virtuálních pacientů pro výuku klinické farmakologie vedenou formou team-based learning lekcí. Metody: Naše literární rešerše ukázala, že v oblasti klinické farmakologie chybí konkrétní metodika pro tvorbu virtuálních pacientů – dostupné materiály nabízejí pouze obecná doporučení. Absence konkrétních doporučení nás motivovala k navržení/modifikaci designu virtuálního pacienta tak, aby odpovídal specifickým výukovým cílům v oblasti klinické farmakologie. Výsledky: V rámci sdělení představíme několik praktických příkladů virtuálních pacientů využívaných ve výuce klinické farmakologie na LF MU, které splňují definované požadavky. Virtuální pacient by měl být navržen tak, aby působil realisticky a věrohodně a zaujal studenty. Osvědčilo se nám vycházet z reálného klinického případu nebo jejich kombinace. Stejně důležitým krokem před samotným použitím virtuálního pacienta ve výuce je jeho závěrečná revize klinickým lékařem. Uvedeme i příklady preskripčních úkolů, které studenty vedou k vyhledávání a kritickému hodnocení informací, práci s doporučenými postupy a individualizaci terapeutického postupu. Na základě zpětné vazby studentů virtuální pacienti získávají nejvyšší hodnocení ze všech výukových materiálů z hlediska užitečnosti. Závěr: Virtuální pacienti jsou dobře aplikovatelným konceptem i ve výuce klinické farmakologie. Při jejich tvorbě je klíčové zohlednit konkrétní výukové cíle a dovednosti, které mají být rozvíjeny. Ideálním výchozím bodem je realistický předobraz, avšak právě virtuální charakter pacientů umožňuje kombinovat různé přístupy a aspekty, a tím efektivně rozvíjet terapeutické rozhodování. Podpořeno ERASMUS+ CP4T (2022-1-NL01-KA220-HED-000088069) a ze státního rozpočtu prostřednictvím MEYS, LRI CZECRIN (LM2023049).
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info