Virtuální pacient ve výuce klinické farmakologie – naše zkušenosti
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2025 |
Druh | Konferenční abstrakty |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Úvod: Virtuální pacienti nabízejí řadu výhod ve výuce klinické farmakologie. Simulují reálné klinické situace, umožňují studentům uplatnit teoretické znalosti, pracovat s doporučenými postupy a personalizovat terapii podle individuálních charakteristik pacienta, včetně (pato)fyziologických, sociálních a ekonomických aspektů. Virtuální pacienti také podporují inkluzi a diverzitu tím, že studenty seznamují se širokou škálou pacientských profilů. Zároveň umožňují studentům vyzkoušet si roli předepisujícího lékaře v bezpečném prostředí. Cíl: Cílem sdělení je prezentovat naši zkušenost s tvorbou virtuálních pacientů pro výuku klinické farmakologie vedenou formou team-based learning lekcí. Metody: Naše literární rešerše ukázala, že v oblasti klinické farmakologie chybí konkrétní metodika pro tvorbu virtuálních pacientů – dostupné materiály nabízejí pouze obecná doporučení. Absence konkrétních doporučení nás motivovala k navržení/modifikaci designu virtuálního pacienta tak, aby odpovídal specifickým výukovým cílům v oblasti klinické farmakologie. Výsledky: V rámci sdělení představíme několik praktických příkladů virtuálních pacientů využívaných ve výuce klinické farmakologie na LF MU, které splňují definované požadavky. Virtuální pacient by měl být navržen tak, aby působil realisticky a věrohodně a zaujal studenty. Osvědčilo se nám vycházet z reálného klinického případu nebo jejich kombinace. Stejně důležitým krokem před samotným použitím virtuálního pacienta ve výuce je jeho závěrečná revize klinickým lékařem. Uvedeme i příklady preskripčních úkolů, které studenty vedou k vyhledávání a kritickému hodnocení informací, práci s doporučenými postupy a individualizaci terapeutického postupu. Na základě zpětné vazby studentů virtuální pacienti získávají nejvyšší hodnocení ze všech výukových materiálů z hlediska užitečnosti. Závěr: Virtuální pacienti jsou dobře aplikovatelným konceptem i ve výuce klinické farmakologie. Při jejich tvorbě je klíčové zohlednit konkrétní výukové cíle a dovednosti, které mají být rozvíjeny. Ideálním výchozím bodem je realistický předobraz, avšak právě virtuální charakter pacientů umožňuje kombinovat různé přístupy a aspekty, a tím efektivně rozvíjet terapeutické rozhodování. Podpořeno ERASMUS+ CP4T (2022-1-NL01-KA220-HED-000088069) a ze státního rozpočtu prostřednictvím MEYS, LRI CZECRIN (LM2023049). |
Související projekty: |