Detekce povrchové kontaminace historického zubního kamene skenovací elektronovou mikroskopií

Publikace nespadá pod Ústav výpočetní techniky, ale pod Přírodovědeckou fakultu. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.

CHOCHOLOVÁ Eva FIALOVÁ Dana SKOUPÝ Radim DROZDOVÁ Eva ŠÍN Lukáš

Rok publikování 2018
Časopis / Zdroj Česká antropologie

www http://anthropology.cz/cs/starsi-cisla/2018-2/
Klíčová slova SEM; tartar; dental anthropology; soil; fungi; EDX; elemental composition; contaminant
Popis K detekci povrchové kontaminace historického zubního kamene byla využita skenovací elektronová mikroskopie (SEM) a také její kombinace s detektorem energiově disperzní rentgenové spektroskopie (EDX). Snímky byly pořízeny ze vzorků od čtyř jedinců ze hřbitova na náměstí Svobody ve Znojmě (užitím SEM) a muže z Majetína (užitím SEM-EDX). U všech vzorků z náměstí Svobody ze Znojma byla nalezena výrazná kontaminace recentními plísněmi (hyfami i sporami)a bakteriemi, které nejsou původní součástí historického zubního kamene. U muže z Majetína byla stanovena prostupnost vybraných prvků z půdy, a tím byla potvrzena kontaminace vnější strany (v kontaktu s půdou) zubního kamene. Vnitřní strana nebyla znečištěna. Použité metody lze aplikovat nedestruktivně a využít tak i komparativní mikroskopii na historický zubní kámen. Může tak být odhaleno zvýšené množství kontaminace z vnějšího prostředí před následujícími analýzami. Další experimenty lze na základě tohoto zjištění přizpůsobit či vzorky včas vyloučit z výzkumu ještě před aplikací nákladných destruktivních (především molekulárních) analýz.