Predictors of using career guidance services by emerging adults
| Název česky | Prediktory využívání služeb kariérového poradenství mladými dospělými |
|---|---|
| Autoři | |
| Rok publikování | 2019 |
| Druh | Další prezentace na konferencích |
| Fakulta / Pracoviště MU | |
| Citace | |
| Popis | Příspěvek představuje dílčí výstupy ze dvou vln sběru dat v rámci longitudinálního výzkumného projektu: Career adaptability of vocational upper-secondary school graduates during the school-to-work transition. Obě vlny sběru dat proběhly ve dvou krajích ČR (Jihomoravský a Moravsko-slezský kraj). První vlna sběru dat proběhla v březnu a dubnu 2018 a získali jsme data od 3,028 studentů absolventských ročníků oborů středního odborného vzdělávání. Druhá vlna sběru dat proběhla mezi stejnými respondenty v únoru a březnu 2019 (s časovým odstupem 10 měsíců) a obdrželi jsme 499 dotazníků. V příspěvku přestavíme možné prediktory využívání služeb kariérového poradenství a to s respektem k variabilitě služeb kariérového poradenství, které mohou mladí dospělí po ukončení vyššího sekundárního vzdělávání využít. Z dat první vlny sběru dat bylo prostřednictvím a vícenásobnou lineární regresí prokázáno, že jednorázové nebo opakované využití služeb kariérového poradenství zvyšuje celkovou kariérovou adaptabilitu, ale také dimenzi kariérového zájmu a zvídavosti. Po ukončení druhé vlny sběru dat zjišťujeme, jaká úroveň kariérové adaptability měřená těsně před absolvováním středoškolského studia vede mladé dospělé k využívání služeb kariérového poradenství po ukončení vyššího sekundárního vzdělávání, a současně, které další proměnné lze považovat za prediktory využívání těchto služeb. Pokud zohledníme předcházející zjištění, že využití služeb kariérového poradenství zvyšuje kariérovou adaptabilitu, a zjistíme, co predikuje využívání služeb, můžeme otevřít diskuzi o tom, jaký potenciál mají služby kariérového poradenství pro rozvoj inkluzivní společnosti. |
| Související projekty: |