From Content to Meaning: Semantics of Teaching in the Tradition of Bildung-centred Didactics
| Název česky | Od obsahu k významu: Sémantika výuky v tradici didaktiky založené na teorii vzdělání |
|---|---|
| Autoři | |
| Rok publikování | 2017 |
| Druh | Článek ve sborníku |
| Konference | Equity and diversity in elementary mathematics education. Proceedings from International Symposium Elementary Maths Teaching |
| Fakulta / Pracoviště MU | |
| Citace | |
| Klíčová slova | Bildung; content; didactics; learning; meaning; teaching |
| Popis | Na pozadí nové kultury učení utvářející se v přístupu akontability příspěvek odkazuje k problému obsahového vyprazdňování školního učení. Ve snaze reagovat na tento problém se obrací k tradici didaktiky založené na teorii vzdělání. Rozebírá problematiku sématické dimenze výuky a podává výklad k obsahově zaměřenému přístupu ke zkoumání a zlepšování výuky, který je rozvíjen na Masarykově univerzitě v Brně (ČR). Tento přístup je založen na mikroanalýzách reálných výukových situací (zachycených na video). Takzvaná Metodika 3A (anotování-analyzování-alterování výukových situací) je jejím klíčovým nástrojem. V příspěvku je objasněno, jako se pomocí této metodiky vytvářejí didaktické kazuistiky a jak na jejich základě lze směřovat k zobecňování. V závěru příspěvku je diskutován potenciál rozvíjneho přístupu v učitelském vzdělávání pro rozvíjení a sdílení didaktických znalostí obsahu. |
| Související projekty: |