Efektivita vzdělávacích aktivit v oblasti prevence a identifikace sorrorigenních ran

Varování

Publikace nespadá pod Ústav výpočetní techniky, ale pod Lékařskou fakultu. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

POKORNÁ Andrea HANÁKOVÁ Petra SAIBERTOVÁ Simona ŠESTÁKOVÁ Soňa BÚŘILOVÁ Petra

Rok publikování 2016
Druh Článek ve sborníku
Konference IX. International Symposium - Theory and Practice Collaboration in Quality Care
Fakulta / Pracoviště MU

Lékařská fakulta

Citace
Obor Ostatní lékařské obory
Klíčová slova Sorrorigens wound; Education; General nurse; Prevention
Popis Cíl: Cílem studie bylo zhodnotit vliv edukačních aktivit na znalosti a zvyklosti vybraného souboru nelékařských zdravotnických pracovníků v oblasti sorrorigenních ran. Metodika: Realizovaná byla multicentrická observačně-deskriptivní studie formou dotazníkového průzkumu (pre-test a post-test) na 6 pracovištích intenzivní péče v 6 nemocnicích v České republice. Statistická analýza dat byla provedena pomocí programu SPSS verze 22.0.0.0 (ML-chí -kvadrát test, Wilcoxonův test a McNemarův test) na hladině významnosti a = 0,05. Výsledky: Ve studii bylo zařazeno celkem 110 respondentů pracujících na pracovištích intenzivní péče (91,8 % žen). Průměrný věk respondentů činil 33 let a průměrná délka praxe 12 let. Na základě analýzy byly zjištěny statisticky významné rozdíly ve znalostech zkoumaného souboru respondentů před zahájením edukačních aktivit dle typu pracoviště a dosaženého pregraduálního vzdělání (p < 0,01), přičemž znalosti respondentů z ARO a s vyšším vzděláním byly lepší. Zjištěna byla také změna ve znalosti definice sorrorigenních ran po absolvování edukačních aktivit v celém souboru (p < 0,001). Naopak deklarované zvyklosti respondentů v předcházení sorrorigenním ránám se před a po vzdělávací aktivitě nelišily. Závěr: Ověřen byl pozitivní efekt vzdělávacích aktivit na znalostí dotazovaného souboru nelékařského zdravotnického personálu v oblasti sorrorigenních ran. Rovněž byl zjištěn statisticky významný rozdíl v subjektivně hodnocených znalostech respondentů před edukačními aktivitami a po nich (p = 0,036). Potvrzeny byly také změny ve vnímání významnosti některých preventivních opatření a ve schopnosti identifikace lokalit potenciálně ohrožených vznikem sorrorigenní rány.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info