Visuals in Geography Textbooks: Increasing the Reliability of a Research Instrument
| Název česky | Nonverbální prvky v učebnicích zeměpisu: Zvyšování reliability výzkumného nástroje |
|---|---|
| Autoři | |
| Rok publikování | 2014 |
| Druh | Kapitola v knize |
| Fakulta / Pracoviště MU | |
| Citace | |
| Popis | Vzrůstající význam vizuální kultury má zásadní vliv i v oblasti učebnicové tvorby. V kontrastu k výzkumným zjištěním prokazujícím pozitivní účinky nonverbálních prvků na učení však stojí skutečnost, že metodologie (resp. výzkumné nástroje) pro analyzování problematiky je rozpracována spíše povrchně. V tomto kontextu příspěvek usiluje o představení procesu tvorby výzkumného nástroje umožňujícího analyzování nonverbálních prvků v učebnicích zeměpisu z hlediska edukačního potenciálu. Nejdříve jsou představovány teorie a koncepty, které reprezentují širší kontext přístupu a umožňují analyzování problematiky nonverbálních prvků v učebnicích z kognitivně psychologického hlediska. V návaznosti je nabízen přehled výzkumů ilustrujících dosavadní stav řešení a poznání problematiky. Výzkumná zjištění se orientují na typ a kvality nonverbálních prvků, jež jsou považovány za klíčové z hlediska podpory učení. Jádrem příspěvku je představení procesu tvorby kategoriálního systému pro posuzování edukačního potenciálu nonverbálních prvků v učebnicích zeměpisu a jeho ověřování z hlediska reliability. Naznačovány jsou i metodologické obtíže, s nimiž bylo nutné se vypořádat a opatření, která byla realizována s cílem zvýšení reliability výzkumného nástroje. V závěru příspěvku jsou prezentovány přínosy a omezení týkající se praktického použití navrhovaného výzkumného nástroje. |
| Související projekty: |