Researching the Expertise of Foreign Language Teachers
| Název česky | Výzkum expertnosti učitele cizího jazyka |
|---|---|
| Autoři | |
| Rok publikování | 2013 |
| Druh | Článek v odborném periodiku |
| Časopis / Zdroj | JoLaCe Journal of Language and Cultural Education |
| Fakulta / Pracoviště MU | |
| Citace | |
| Obor | Pedagogika a školství |
| Klíčová slova | foreign language teacher expertise; multiple case study; pedagogical content knowledge; prototype model; |
| Přiložené soubory | |
| Popis | Článek prezentuje výsledky kvalitativní analýzy expertnosti učitele provedené v rámci projektu Učitel expert: charakteristiky expertnosti a determinanty profesního rozvoje (na pozadí výuky cizího jazyka). Projekt s designem vícečetné případové studie cílí na systematickou analýzu podstaty expertnosti učitelů cizích jazyků a na tvorbu jeho empirického modelu. Během první fáze výzkumu realizované v roce 2011 byla shromážděna data prostřednictvím rozhovorů s 30 učiteli angličtiny nebo němčiny nominovanými jako experti jejich řediteli nebo vzdělavateli učitelů z univerzit. Polostrukturované rozhovory následovaly po pozorováních učitelů ve výuce a zaměřily se na přímo nepozorovatelné aspekty expertnosti, konkrétně na jejich znalosti oboru, žáků, didakticé znalosti obsahu, schopnost analyzovat a interpretovat edukační fenomény, justifikovat své jednání a rozhodování, formulovat vlastní subjektivní teorie a dále se profesně rozvíjet. Výsledky odhalily některé zajímavé aspekty expertnosti učitelů cizích jazyků. |
| Související projekty: |