Analysing the Types of Visuals in Textbooks of Geography and German Language: Considering the Instructional Functioning of Photographs
| Autoři | |
|---|---|
| Rok publikování | 2013 |
| Druh | Článek v odborném periodiku |
| Časopis / Zdroj | The Anthropologist |
| Fakulta / Pracoviště MU | |
| Citace | |
| www | http://www.krepublishers.com/02-Journals/T-Anth/Anth-16-0-000-13-Web/Anth-16-0-000-13-Contents/Anth-16-0-000-13-Contents.htm |
| Obor | Pedagogika a školství |
| Klíčová slova | geography; German Language; textbooks; types of visuals |
| Popis | Cílem studie je analyzovat vizuální prostředky jako podstatné komponenty školních učebnic. Na základě dvou realizovaných podobných šetření studie srovnává četnosti typů vizuálních prostředků ve vybraných učebnicích zeměpisu a němčiny, které jsou běžně používané na druhém stupni českých základních škol. V rámci syntetizujícího přístupu bylo cílem reflektovat didaktický potenciál vizuálních prostředků v různých školních předmětech. Použita byla metoda kvantitativní obsahové analýzy s využitím kategoriálního systému jako výzkumného nástroje. Výzkumný vzorek zahrnoval 4 učebnice zeměpisu a 4 učebnice němčiny jako cizího jazyka pro druhý stupeň ZŠ. Kvantifikace kategorií vizuálních prostředků poukázala na dominantní zastoupení fotografií v analyzovaných učebnicích. Toto zjištění je interpretováno se zřetelem k oběma předmětům (zeměpis, němčina), přičemž jsou zmíněny limity fotografií při objasňování abstraktních a komplexních procesů v zeměpise. |
| Související projekty: |